Scroll to top
© 2019 Be Perfect / pozyskajklienta.pl

Marketing dla fotografa – 5 pomysłów na to, jak go usprawnić


Paweł Seruga - 2020-03-03

Każdy, kto sprzedawał kiedyś swoje usługi fotograficzne przez internet wie, że to niezwykle ciężki kawałek chleba. Konkurencja jest duża, klienci bywają kapryśni, a przecież terminarz sam się nie zapełni. Jeśli czujesz, że nie wykorzystujesz w pełni potencjału marketingowego, jaki drzemie w Twoim aparacie – poznaj pięć tipów na to, jak usprawnić proces pozyskiwania klientów przez internet.

O czym przeczytasz w artykule?

  1. Przyciągnij wzrok profilem na Facebooku
  2. Zaplanuj komunikację z klientem za pomocą Messengera
  3. Zadbaj o opinie – to one sprzedają!
  4. Skup się na szybkości strony
  5. Przypominaj się potencjalnym klientom
  6. Przede wszystkim testuj!

Przyciągnij wzrok profilem na Facebooku

Optymalizacja profilu na Facebooku pod kątem tego, jak widzi go klient, często sprawia, że liczba zapytań z tego źródła wyraźnie wzrasta. Poprzez samą optymalizację rozumiemy chociażby odpowiednie rozmieszczenie elementów na profilu, konfigurację usług czy napisanie our story. Podstawą jednak – i to nie tylko dla fotografa – są odpowiednie zdjęcia. W tym zdjęcie w tle. 

I to właśnie zdjęcie w tle może – mówiąc kolokwialnie – zrobić Ci robotę. Warto, aby już od wejścia na Twój profil, klient wiedział, czym konkretnie się zajmujesz. Nie zaszkodzi również umieszczenie na grafice jakiegoś wezwania do działania albo pochwalenia się promocją czy nowym rodzajem sesji. To pierwsze miejsce na Twoim profilu, gdzie możesz serwować klientom istotny dla Ciebie przekaz.

Nie każdy wie, ale na zdjęciu w tle wcale nie ma potrzeby umieszczać statycznej grafiki. Jeśli chcesz je urozmaicić, warto wypróbować wykorzystanie pokazu slajdów albo filmu (sprawdź, jak to wygląda na naszym Facebooku). Ta pierwsza opcja świetnie sprawdzi się w Twojej branży – zamiast jednego zdjęcia możesz pokazać klientowi aż pięć – wykorzystaj te, które najlepiej określają, jakiego rodzaju fotografią się zajmujesz. 

Zaplanuj komunikację z klientem za pomocą Messengera

W branży foto bezpośredni kontakt z klientem jest niezbędny. A Facebookowy Messenger to – poza telefonem – najpopularniejsze źródło kontaktu z klientami. Dlatego warto zadbać o to, by w spójny sposób prowadzić na nim komunikację. 

Przede wszystkim warto ustawić automatyczne odpowiedzi – dzięki temu klient od razu po napisaniu do Ciebie będzie miał jakikolwiek feedback. Oczywiście wiadomo, że automatyczna odpowiedź nie sprzeda usługi za Ciebie. Mimo tego, dzięki takiej odpowiedzi możemy podtrzymać zaangażowanie użytkownika i zbudować u niego poczucie, że jesteś w każdej chwili gotowy, aby zająć się jego sprawą. Dobrze, jeśli będzie ona spersonalizowana i odwołująca się do tego, co robisz. Automatyczne wiadomości ustawisz w zakładce, którą widzisz na screenie poniżej w ustawieniach strony.

automatyczne odpowiedzi Messenger

Inną ciekawą opcją Messengera, którą możesz wykorzystać, jest wiadomość powitalna – która z pewnością wyróżni Cię z tłumu. Zwłaszcza jeśli zwrócisz się w niej bezpośrednio do Klienta.

Wszystko to jednak na darmo, jeśli nie prowadzisz bieżącej korespondencji z klientami w sposób satysfakcjonujący tę drugą stronę. Co przez to rozumiemy? Oczywiście odpisywanie na wiadomości najszybciej jak to tylko możliwe! A poza tym odpowiadanie na wszystkie pytania klientów (nawet te najgłupsze) oraz informowanie go o wszelkich istotnych dla niego sprawach na bieżąco. Przykład? Jeśli wiesz, że spóźnisz się z obróbką zdjęć, poinformuj klienta zanim zacznie się dopytywać o to, dlaczego musi tyle czekać. Messenger jest do tego świetnym narzędziem – w końcu większość z nas ma go pod ręką niemal przez cały czas.

Zadbaj o opinie – to one sprzedają!

Ciężko o potężniejsze narzędzie reklamowe od marketingu rekomendacji. Marki pracują miesiącami albo i latami na to, aby zbudować zaufanie wśród potencjalnych klientów, ale tak naprawdę nic nie wzbudza go tak mocno, jak polecenie od osoby, która korzystała już z Twoich usług. Zasada społecznego dowodu słuszności sprawdza się niezależnie od branży, a w usługach foto – w szczególności.

Gdzie szukać pozytywnych opinii? Świetnym pomysłem jest zadbanie o wizytówkę Google. Wyszukiwarka to pierwsze miejsce, w którym poszukujemy nowych usług, ale też sprawdzamy opinie o firmach, z którymi chcemy współpracować. Dlatego niezwykle ważne jest, by klient po wpisaniu nazwy Waszej firmy zobaczył raczej taki widok:

opinie-w-wyszukiwarce-google

A nie taki:

A już najgorzej, jak zobaczy coś takiego:

Poprawne zoptymalizowanie wizytówki Google i poproszenie zadowolonych klientów o wypełnienie jej treścią to świetny sposób na zbudowanie zaufania wśród przyszłych odbiorców Twoich usług. A przy okazji może pomóc w dotarciu do osób z Twojej najbliższej okolicy.

Pamiętaj, że możesz w prosty sposób wygenerować link do Twojej strony w wizytówkach Google. Wystarczy wejść na stronę https://developers.google.com/places/place-id następnie znaleźć tam swoją firmę w polu „enter the location” na mapie i skopiować numer ID, który pokaże się nam obok pinezki.

place ID w wizytówkach Google

Następnie ID wklejamy na koniec linka: https://search.google.com/local/writereview?placeid= i już! W naszym przypadku link wygląda następująco:

https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJ6zvVBD_OFkcRY3siTHBsq1U

Skup się na szybkości strony

Masz swoją stronę internetową? Pamiętaj, że aby spełniła swoją rolę, klienci muszą chcieć spędzać na niej czas. A do tego konieczna jest odpowiednia prędkość ładowania. Różne źródła podają różne liczby, ale faktem jest, że strona, która po 5 sekundach nie jest załadowana, traci nawet kilkadziesiąt procent potencjalnego ruchu. Dlaczego mówimy o tym akurat przy okazji fotografów? Bo jedną z największych bolączek stron w kontekście prędkości ładowania są zbyt duże zdjęcia. A nie oszukujmy się – w branży foto nie da się uniknąć prezentowania efektów swojej pracy.

Czy to oznacza, że powinniśmy zrezygnować z umieszczania zdjęć na stronie? W żadnym wypadku. Ważne natomiast, aby odpowiednio zoptymalizować zdjęcia. Zalinkowany wpis nie tylko podpowie Wam, jak to zrobić, aby bez straty jakości zyskać na stronie lżejsze zdjęcia, ale też poznasz dzięki niemu kilka prostych chwytów na to, by zdjęcia wpłynęły też pozytywnie na pozycjonowanie strony internetowej.

Przypominaj się potencjalnym klientom

Załóżmy, że zastosowałeś się do naszych poprzednich podpowiedzi. Masz dobrze zaplanowaną komunikację przez Messengera, zoptymalizowany profil (w tym ciekawe zdjęcie w tle), w Google widać dobre opinie na Twój temat, a użytkownicy, którzy wchodzą na stronę, widzą szybko ładującą się witrynę. Co można zrobić więcej? Na pewno nie dać zapomnieć się klientom.

Nawet proste kampanie remarketingowe, których celem jest przypomnienie się klientowi, mającemu wcześniej jakiś kontakt z nami, mogą sprawić, że wybierze on naszą ofertę, zamiast decydować się na konkurencję. Komu możemy wyświetlać taką formę promocji? Na przykład każdemu, kto wszedł wcześniej na naszą stronę internetową. W tym celu niezbędne jest, zainstalowanie piksela Facebooka – czyli krótkiego fragmentu kodu, który będzie zbierał informacje o użytkownikach, którzy wyświetlili naszą stronę. Na tej podstawie możemy później na Facebooku utworzyć listę odbiorców i pokazywać się z przekazem reklamowym, który skłoni Klienta do skorzystania z naszych usług. Jak dodać piksel do strony, najlepiej tłumaczy sam Facebook (https://www.facebook.com/business/help/314143995668266?id=1205376682832142). 

Przede wszystkim testuj!

Bonusowo, jeszcze jedna uwaga, którą możemy Ci dorzucić na podstawie własnych doświadczeń. Bez względu na to, czy Twoim głównym źródłem pozyskiwania klientów są polecenia, profile na Facebooku i Instagramie, czy ogłoszenia w Facebookowych grupach – testuj. Im więcej działań reklamowych sprawdzisz, tym szerszą będziesz miał wiedzę na temat tego, co się u Ciebie sprawdza. Dlatego po pierwsze nie ograniczaj się do jednej formy promocji, po drugie zaś – nie bój się własnej kreatywności. W końcu w każdej reklamie chodzi o to, żeby być krok przed konkurencją.

Chcesz wiedzieć więcej? Przyjdź na nasze marcowe szkolenie, a dowiesz się, jak skutecznie reklamować się w Twojej branży.

szkolenie w branży foto

 

Author avatar

Paweł Seruga

Project manager i copywriter. W pracy najczęściej posługuje się słowem pisanym, choć do tej pory nie udało mu się odnaleźć zdania idealnego. Po godzinach sympatyk angielskiej piłki i trudnych reportaży. Kocha góry, choć nie zawsze z wzajemnością.

Powiązane artykuły