Scroll to top
© 2019 Be Perfect / pozyskajklienta.pl

Czy i jak pozyskiwać klientów podczas zagrożenia koronawirusem?


Przemysław Dworakowski - 2020-03-17

W momencie kiedy kryzys gospodarczy puka do drzwi, tak jak miało to miejsce w 2008 roku, czy teraz kiedy pojawiło się realne zagrożenie pandemii w Polsce z powodu koronawirusa (wirus COVID-19) każdy zarząd oraz właściciele firm zastanawiają się jak przetrwać. Co zrobić, aby zminimalizować straty i utrzymać się na rynku. Jak postępować kiedy wizja upadku firmy spędza sen z powiek?

Przede wszystkim należy zachować spokój. Wprowadzenie fundamentalnych decyzji jak na przykład zawieszenie działania firmy, zwolnienia pracowników czy chociażby rezygnacja ze wszystkich działań reklamowych może mieć katastrofalne skutki. Warto dać sobie więcej czasu i zasięgnąć opinii ekspertów w tym prawników, doradców biznesowych czy ekspertów odpowiedzialnych za wizerunek i rozwój firmy. Nie należy zapominać również o najbliższych współpracownikach znających doskonale strukturę i sytuację firmy. Zebranie większej liczby opinii pozwoli Ci na szersze, bardziej obiektywne spojrzenie na problem i finalnie podjęcie lepszych decyzji.

Pamiętaj, że w trakcie stanu zagrożenia epidemiologicznego konsumenci spędzają więcej czasu w Internecie

Jeśli masz możliwość przeniesienia biznesu do świata Internetu – wykorzystaj to!

Więcej ludzi w sieci to większy potencjał.

Przykład:

Uważasz, że po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemiologicznego (10 marca 2020 r.)
w Polsce ludzie kupowali tylko maseczki i żywność? Nic bardziej mylnego.
Oto przykład sprzedaży w branży meblarskiej pokazujący znaczną sprzedaż w okresie 11-16 marca 2020 r.:

Sprzedaż w branży meblarskiej

Nie rezygnuj z działań marketingowych

Ograniczając możliwość pozyskania nowych klientów ograniczasz sobie szanse na zdobycie pieniędzy. Skuteczna reklama jest jedną z tych rzeczy, która teraz może Cię uratować. Co zatem zrobić? Zadzwoń i porozmawiaj z firmą lub osobą, która Cię obsługuje w zakresie marketingu.

Przykład:

Rezygnacja z SEO (pozycjonowania) może spowodować, że utracisz nie tylko klientów, ale także pozycje, w które inwestowałeś wiele miesięcy/lat. Ich odzyskanie może być w przyszłości trudne i kosztowne.

PPC – czyli model, który działa nawet w trudnym okresie

Model Pay Per Click (płatność za kliknięcie w reklamę) oraz płatności za wszelkiego rodzaju aktywne działanie potencjalnych klientów może być niczym lek na koronawirusa dla Twojej firmy. Dlaczego?

Bo ponosisz koszty tylko i wyłącznie w momencie kiedy Twój potencjalny klient będzie zainteresowany Twoją reklamą (pomimo epidemii). Jeśli nawet zapytań o Twój produkt czy usługę będzie mniej to realnie zapłacisz za wartościową osobę, którą zainteresuje Twoja reklama. Co więcej spadek liczby zapytań spowoduje, że naturalnie koszta reklamy się zmniejszą!

Przykład:

Jeżeli zazwyczaj w Twoją reklamę klikało 100 osób dziennie i kosztowało Cię to 100 zł, to w okresie zagrożenia epidemią ilość kliknięć może się zmniejszyć do 60, ale wtedy zapłacisz już tylko 60 zł. Jeśli nawet w tym okresie sprzedaży będzie mniej to nie oznacza, że Twoja kampania będzie gorzej funkcjonowała – współczynnik konwersji oraz zwrotu z reklamy (ROI) powinien być na tym samym poziomie. Mówiąc najprościej  otrzymasz mniej zamówień, ale również mniej za to zapłacisz. Reklama jednak nadal będzie skuteczna! A co jeśli Twoja konkurencja przestanie się reklamować.

Konkurencja… i jak ją wyprzedzić?

Zakładając sytuację, że część firm na Twoim rynku może podjąć decyzję o obcięciu funduszów na reklamę, otwiera się przed Tobą szansa na wypełnienie luki i pozyskanie nowych kontrahentów. Rozsądne pozyskiwanie klientów to w tym momencie klucz do wyprzedzenia firm, które trzymają pieniądze. Mniej konkurencji to mniejsze koszty reklamy, która na dodatek staje się bardziej skuteczna, gdyż mniej firm walczy o klienta.

Przykład:

Dwie duże firmy z Twojego rynku obcięły koszta reklamy o połowę. Ich reklama przestaje być widoczna o godzinie 14 przez co po tym czasie Twoja reklama będzie generować tańsze wejścia (mniejszy koszt CPC) i będzie bardziej skuteczna.

Przykład 2:

Konkurencja przestała inwestować w reklamę w Social Media. Twoje reklamy nie muszą już konkurować o wyświetlenia, a Ty docierasz taniej do większej liczby potencjalnych klientów.

Reasumując w trudnym okresie dla całej gospodarki najważniejsze jest podejmowanie świadomych i przemyślanych działań w oparciu o ekspertów. Wiele firm straci, ale również są i tacy, którzy zyskają. Pamiętaj, że w podejmowaniu decyzji nie jesteś sam.

audyt google analytics

Nasza kadra to wykształceni pracownicy z dużym doświadczeniem, którzy doradzą Ci najlepsze rozwiązania. Rozmowa nic nie kosztuje, a może być bezcenna w tym trudnym okresie.

Potrzebujesz porady? Wykonamy dla Ciebie darmowy audyt Twoich działań online + zaproponujemy działania, które mogą się sprawdzić w Twojej branży.

Zadzwoń do mnie: 502 169 815 lub skorzystaj z naszego doświadczonego działu obsługi klienta. 

Porozmawiajmy o Twojej firmie – kliknij w link i wybierz swojego doradcę: https://pozyskajklienta.pl/obsluga-klienta

 

Author avatar

Przemysław Dworakowski

Z marketingiem internetowym związany od kilkunastu lat, od dziesięciu stoi na czele własnej agencji reklamowej. Prowadził setki kampanii marketingowych w takich kanałach jak Facebook, Instagram, Google Ads czy Youtube. W marketingu lubi holistyczne podejście i uważa, że multikanałowość to najlepsza strategia na zbudowanie silnej marki w sieci. Prywatnie miłośnik tańca, mąż i ojciec dwójki dzieci.

Powiązane artykuły