Skip to content Skip to footer

Czy agencja SEO może zagwarantować efekt

Rzadko kiedy klienci mają wiedzę na temat seo, bardzo często nie potrafią odróżnić dobrego seo od tego, które oparte jest na złych praktykach. Agencje wykorzystują ten fakt i tworzą oferty pełne obietnic: „Gwarancja efektu po 3 miesiącach”, “TOP10 w Google w 2 miesiące”. Owszem, takie slogany reklamowe pobudzają wyobraźnię niejednego klienta, jednak w rzeczywistości to jedynie obietnice bez pokrycia. Powiedzmy sobie wprost, zapewnienia o gwarancji pozycji wiążą się niejako z nieuczciwą praktyką rynkową. Taka gwarancja po prostu nie istnieje. Dlaczego? Współpraca z agencją SEO to ciągły proces, a pozycje w serpach uwarunkowane są właściwie wieloma czynnikami. Oto najważniejsze z nich:

Wszystko w rękach Google

Każdego roku Google wdraża większe i mniejsze modyfikacje w algorytmach, które mają wpływ na zajmowane pozycje firm w wyszukiwarce. Pomimo przemyślanych i prawidłowych działań zgodnych z polityką amerykańskiego giganta nie zawsze da się zapanować nad zmianami. Wynika to z faktu, że Google nie informuje dokładnie o sposobach działania robotów indeksujących, podaje jedynie check listę kluczowych czynników rankingowych.

Nie da się więc przewidzieć co będzie, a tym bardziej zagwarantować, że Google nie wdroży kolejnych zmian, które zrobią przetasowania w wynikach wyszukiwania. Wniosek? W kwestii rankingu w serpach, ostatnie zdanie zawsze należy do Google!

Nie Ty jeden walczysz o podium

Dla większości klientów wyznacznikiem sukcesu pozycjonowania jest znalezienie się w TOP 10, czyli na pierwszej stronie z wynikami. Niestety nie każdy może dostąpić takiego zaszczytu, bowiem firm, które chcą się znaleźć na szczycie wyników wyszukiwania jest tak naprawdę mnóstwo. Trzeba uświadomić sobie jedno, konkurencja nie śpi, dąży do podobnego celu i toczy bój o możliwie najwyższą pozycję i kto wie, być może czyni ku temu podobne działania do naszych.

Kondycja strony internetowej

Tuż przed wdrożeniem działań seo, konieczne jest wykonanie audytu strony klienta. Sporządzenie takiej analizy daje pełny raport dotyczący ogólnej kondycji domeny. Przeprowadzony audyt nie zawsze przynosi “dobre wieści”. Mogą się pojawić problemy związane z szybkością ładowania strony, brakiem możliwości wykonania właściwej optymalizacji, problem z indeksacją stron i inne kwestie, które mają fundamentalne znaczenie w pozycjonowaniu.

Do tego dochodzą jeszcze inne zagadnienia, historia i wiek domeny czy jakość serwera, na którym zaparkowana jest domena. W nieoczekiwanym momencie mogą się pojawić także problemy związane z działaniem strony czy samego serwera. Każda tego typu usterka może odcisnąć piętno na wynikach pozycjonowania.

Działania off-site

Działania off-site (prowadzone poza witryną internetową) to jeden z filarów w procesie pozycjonowania. W ich skład wchodzi link building, czyli zdobywanie linków, te powinny być bez wątpienia dobrej jakości, naturalne i przede wszystkim tolerowane przez Google. Jednak samych sposobów na ich pozyskanie jest tak wiele, jak wiele jest agencji działających w branży seo. Dlatego też jednym z pierwszych działań, jakie wykonuje agencja, której zlecono pozycjonowanie jest sprawdzanie profilu linkowego strony. Dopiero wtedy można ocenić jakie realne szanse ma dana witryna, by osiągnąć wysokie noty w Google.

Negative SEO (depozycjonowanie)

Konkurencja stale rośnie w siłę i intensyfikuje swoje działania na rynku biznesowym. Przedsiębiorcy prześcigają się w walce o potencjalnego klienta i niestety nie zawsze w tej walce stosują sprawiedliwe i etyczne metody. Zdarza się, że dążą do obniżenia widoczności konkurencji w wynikach wyszukiwania stosując np. techniki depozycjonowania.

Agencja seo nie może przewidzieć, czy strona klienta nie padnie ofiarą nieuczciwych praktyk konkurencji, które w konsekwencji mogą mieć szkodliwy wpływ na rzecz pozycjonowania.

Gwarancja pozycjonowania = trik marketingowy

Przedstawione powyżej argumenty dowodzą, że w żadnym wypadku nie można zagwarantować efektu w postaci uzyskania pozycji. Jest to czysta demagogia, która nie powinna mieć racji bytu w świecie seo.

Co zatem może, a nawet powinna zagwarantować profesjonalna agencja seo? Przede wszystkim:

  • rzetelną pracę
  • działania spójne z polityką Google
  • transparentność przeprowadzonych działań
  • budowanie indywidualnej strategii odpowiadającej potrzebom danej branży i celom biznesowym klienta

Nigdy natomiast nie może zapewnić szybkich efektów, takie działania są amatorskie i po prostu nieuczciwe.

Niestety, klienci bardzo często dają się złapać w sidła takich ofert. Traktują je jako okazję do zdobycia lepszych wyników od konkurencji. W końcu znalezienie się TOP 3 i TOP 10 jest niezwykle kuszące, zwiększa się realna szansa na pozyskanie większej liczby klientów i rozpędzenie biznesu. Nie zawsze tak to działa. Nierzadko agencje (zwłaszcza te, które dumnie oferują gwarancje efektów) dobierają listę fraz kluczowych, które po prostu nie konwertują. Klienci zapominają o tym, że w pozycjonowaniu chodzi przede wszystkim o uzyskanie efektu w postaci konwersji oraz wybór właściwych fraz kluczowych, które realnie przełożą się na ruch na stronie.